Föreningens historia

Fastigheten Bockö 4 bildades genom en sammanslagning av fastigheterna Bockö 1, Bockö 2 och Bockö 3 i november 1973 till en enhet med tomtarealen 7 275 m2. Fastigheten förvärvades av John Mattson Byggnads AB (JM) samma år.

Bostadsrättsföreningen Bockö 4 (Brf Bockö 4) bildades av JM den 5 december 1974 och registrerades den 12 december 1974. Brf Bockö 4 förvärvade samma dag fastigheten Bockö 4 av JM för 1 550 000 kr. I anslutning till köpet tecknades ett entreprenadkontrakt med JM om färdigställande av påbörjade byggnadsarbeten på fastighetens mark. Föreningen fick från regeringen en dispens från det s k markvillkoret för erhållande av statligt bostadslån.

I JM:s regi ritades och uppfördes tre terrasshus i tre våningar omfattande 42 lägenheter och två parkeringsplatser med totalt 42 p-platser, av dessa var 20 st försedda med eluttag för motorvärmare.

JM hade vid den här tiden lanserat en ny bostadsidé, Temalägenheter, som i flerfamiljshus innebar att man ur en katalog innehållande 10 exempel skulle kunna välja färgsättning, ytskikt och utrustning för sin lägenhet i samband med kontraktstecknandet. Härigenom skulle var och en kunna få ett ”skräddarsytt” hem. Av praktiska skäl frångick JM möjligheten att välja temalägenhet ur katalogen. I stället lade JM ut fem olika Temalägenheter enligt eget gottfinnande i byggnaderna. Av dessa återstår knappast någon efter alla år med renoveringar i samband med att bostadsrätterna har bytt ägare.

Lägenheterna förmedlades genom Stockholms bostadsförmedling. Kuriöst i sammanhanget var att det då, vintern/våren 1975, inte rådde någon bostadsbrist i Stockholm. Det medförde att kön till olika lägenheter kunde förändras mycket snabbt från sex sökande till en, på mindre än en vecka. Kontantinsatsen vid kontraktstecknandet uppgick till ca 10 000 kr och lika mycket skulle sedan erläggas vid inflyttningen. De tre terrasshusen AB, CD och EF blev inflyttningsklara maj, juni och juli 1975. JM avslutade entreprenadarbetena under hösten 1975. Den slutliga produktionskostnaden uppgick till 6 222 014 kr vilket var 117 014 kr högre än beloppet i den ekonomiska planen. De första överlåtelserna skedde 1977 då tre bostadsrätter såldes. Att det dröjde två år berodde på den inlåsningseffekt som skattesystemet på den tiden hade på realisationsvinster.

Föreningens terrasshus uppmärksammades och blev föremål för artiklar i tidningar, bl a Expressen, vilket väckte ett stort intresse som medförde att folk ville komma hit och titta. Det kom t o m busslaster med folk som ville se husen med sina terrasser och uteplatser samt den sjönära, gröna och lummiga omgivningen.

Här nedan kan du se hur temalägenheterna såg ut och även läsa en artikel om husen ur Expressen. (Tack till Kurt Furubom för bidraget)

Sammanställd av Krister Krus